приятели
българия
контакт
обратно
Мусала Всяка есен и пролет в нощта на смяната на часовото време се събираме сред природата и си правим дива веселба под открито небе. Обикновено се спи на чували върху росната трева, но е имало случаи да нощуваме в хижи, вили, пещери и палатки. Изпива се културно количество алкохол, яде се скромно и предимно кашкавал, лютеница и хляб, но за сметка на това песните и танците нямат свършване. Присъстват от трима до трийсет и пет души в зависимост от годината.

24.09.1994. Мусала

Мусала
Имахме изключително хубаво време. През двата дни беше топло и слънчево и като се пренебрегнат дъновистите, всичко останало на Мусала беше яко. Спахме в заслон ‘Еверест’ и на сутринта преди изгрев слънце качихме върха. Бяхме с Павел, Илияна, Христина, Десислава и Бисер. Същия ден ‘Левски’ победи ЦСКА с легендарното 7:1.

25.03.1995. Богдан

Богдан
В студения мартенски ден вървяхме три часа от Копривщица до хижа Богдан, а когато стигнахме там, се оказа, че хижата е почти необитаема. Все пак използвахме няколко одеала да запушим липсващите прозорци, събрахме дърва от гората и напалихме камината. Направихме си страшен въргал в снега, а после си спретнахме луд купон – в хижата все пак имаше ток и вода. С незабравимите Павел, Илияна, Цвета, Гришката, Бисер, Христина, Веселина и Светла.

29.03.1997. Разбоище

Разбоище
Докато аз бях войник на Калотина, традицията продължаваше с пълна сила. Сред мокър сняг и гаден вятър Павел, Илияна, Веселина и Страшо тръгнаха да търсят пещера, северно от Калотина. Но картата се оказа доста неточна и след неколкочасово размотаване местен овчар ги упъти към съвсем малка пещера в околностите на Разбоишкия манастир. Пещерата е на стръмен скален скат и се наложи да се слиза до дерето, за да се съберат някакви дърва, било то и мокри. Но все пак калната пещера им даде подслон през нощта.

28.03.1998. Леденика

Леденика
Отидохме с влак до Враца и оттам – пеша по асфалтовия път до хижа Леденика. Първия ден грееше страхотно слънце, а на втория заваля сняг. Както ни бяха предупредили още в града, хижата беше протекла, токът беше прекъснат и хижарят беше пиян. Затова спахме в някакъв почивен дом наблизо. Вечерта беше велика – ядене и пиене като на сватба, намери се и китара, от тогава започнахме да се пристрастяваме към юнашките песни. На другия ден имаше даже и малко скално катерене. Дойдоха Павел, Илияна, Христина, Десислава, Ася, Григор, Веселина, че дори и Светослав.

24.10.1998. Милеви скали

Милеви скали
Традицията беше започнала да става задължителна. След дълго взиране в картите избрахме да ходим на Милеви скали над село Варвара. Денят беше мъглив и студен, а всякаква идея за пътека или маркировка ни беше чужда. Както винаги, Павел намери пътя без никакви трудности, нищо че стигнахме почти по тъмно. Спахме на хижата, но за сметка на това си напалихме хубав огън на поляната и дори можахме да си опечем наденица. На слизане беше приятен есенен ден, който завърши с каръшки автостоп до Костенец. Тогава бяха още: Илияна, Григор, Страшо и Веселина.

27.03.1999. Карлуково

Карлуково
Това беше първото ни ходене на Карлуково. Нямахме карта, но сами открихме страхотни местности и десетки пещери. Уцелихме много хубаво време и когато вечерта заваля пороен дъжд, ние се излежавахме край огъня на входа на красива пещера. Тогава за пръв път пихме бира в пластмасова бутилка. Дървата бяха малко кът, защото имаше само бодливи трънки и акации, но пък пещерите, в които успяхме да се заврем, си струваха зора и калта. На другия ден обиколихме цялото село, ядохме див чесън и срещнахме няколко змии. Бяхме с Павел, Илияна, Любима, Ася, Григор и Веселина.

30.10.1999. Боженци

Боженци
Тръгнахме късно и при това – с коли. Искахме да спим някъде по пътя на хубава полянка, но изгубихме много време в разглеждане на Велико Търново. Стъмни се и стана трудно да си намерим място за спане, а и беше студено и влажно. Затова си пробвахме късмета в Боженци и успяхме. Дадоха ни цяла къща под наем, готвихме си и вечеряхме в традиционна обстановка, а най-много месо изяде дакелчето на Павел. Ралица и Калин се влюбиха окончателно. На другия ден разгледахме Трявна и Етъра, а после решихме да се прибираме през Кръстец, защото проходът Шипка беше затворен. Колата на Павел се строши и затова се прибрахме късно вечерта. Бяха още Илияна, Ася и Веселина.

25.03.2000. Чуйпетлово
Този път снегът си каза думата. Газихме часове наред в преспи, кал и лед, докато стигнем малкото село от южната страна на Витоша. Спахме в опразнения селски магазин на дълги дървени маси и пейки, а печката бумтеше уютно. Тогава учихме Биляна да пие алкохол, защото тя не разбираше какво му харесваме. Имаше песни с ножове и люти закани към изменниците и поробителите. На другия ден се връщахме през Боснек, и за пръв път влизахме в пещерата Духлата. Естествено, омазахме се с кал до ушите и добре, че беше Фани с нейната четка за дрехи. Върнахме се на стоп. В преживяването участваха Павел, Илияна, Ася, Митко-Доброто, Митко-метъла, Мила, Веселина.

28.10.2000. Говедарци

Говедарци
Павел и Илияна се ожениха навръх Димитровден и празнуваха с приятелите и двете неща едновременно. Гостите са били неизброими, а купонът е продължил 36 часа. Още се носят легенди за пиянството на основните действащи лица. А подаръците за сватбата започвали от нож и сабя. Заслужава си да се спомене присъствието на Борислав, Христина, Калин, Григор, Фани, Халфи, Биляна, Петър и Ирина. Аз и Веселина по това време бяхме в Канада.

31.03.2001. Бобошево
Докато аз прекарвах последните си месеци в Канада, нетрадиционна компания се беше заела да възстанови традицията. По разкази на присъстващите и по многото снимки се разбираше, че цял ден туризмът е процъфтявал. Стрелба с лък, плаване върху дънер, обиколка на полуразрушени църкви и параклиси - Георги дори открил стара крепост. А Борислав даже успял да хване трийсетина рибета, които Павел изпържил и с тях нахранил цялата компания: Илияна, Любо, Фани, Биляна, Митко-Доброто, Григор.

27.10.2001. Станкови бараки
Най-семплата компания. В онези дни традицията беше на път да се заличи, но и сам войнът е войн! Идеята не е била ясна, но пътят е отвел Павел, Илияна и Борислав на малкия планински язовир ‘Станкови бараки’. При това – след дълго пътуване с кола и мотор. Студ, глад и мизерия – но в това е част от чара на живота. Инженерите от язовира не можели да повярват, че някой може да прави това за удоволствие.

30.03.2002. Бобошево
Калин и Павел се чудеха къде да си изпробват моторите като за сефте през сезона и без много приказки отидохме на Струма край Бобошево. Нищо и никаква поляна, на същото място като миналата година, но поне имаше дърва и място за палатката на Калин. Ние с Любомира спахме на едно тясно шалте с лек летен чувал. тогава разбрах защо основният култ на всички древни народи е бил към слънцето. А Павел цяла нощ свири на кавал, нагазил до колене в реката.

26.10.2002. Радуй
Използвахме топлото време, за да си спретнем хубав купон на моята вила. Пак се точихме като конци цял ден с различен превоз, а вечерта имаше всичко като от каталог на туристическа фирма: огън, шишчета, вино, бира, ракия и ром, песни и танци на народите, спане в сеното и кафе на сутрешната жарава. Имаше си и екшън, и лек въргал – няма как да е иначе на село. Участници във веселбата: Павел, Илияна, Калин, Фани, Григор, Били, Борислав, Георги, Халфи, Киро, Вихрен, Любомира, Надежда, Владислав, Ася, Ангел.

29.03.2003. Радуй

Радуй
Понеже есента ни хареса, решихме да повторим напролет. Всичко беше същото, само че умножено по две. А компанията: Павел, Борислав, Григор, Мис, Халфи, Биляна, Фани, Митко-Доброто, Георги, Любомира, Ася, Владислав, Надежда, Ангел, Антон, Радослава, Валерия, Виоли, Гергана, Дора, Васил, Мария, Рада, Пламен, Сотир, Елена, Деница, Любима, Вихрен...

27.03.2004. Лакатник
Доста скромна компания, но за сметка на това – шумна. Времето беше ясно, но силно ветровито и трябваше да намерим подслон и завет в Сухата пещера. Огънят се виеше във всички посоки, та трябваше да седнем малко по-далеч от пламъците. Специалният гост беше Мишката от Божурище, който отново ни засипа с уникалните си лафове и преценки за живота. Не знам как успяхме да ликвидираме два литра домашна ракия, но на сутринта ни нямаше нищо. Останалите: Павел, Илияна, Григор, Мис, Дора.

30.10.2004. Мургаш

Мургаш
Един от най-големите купони по повод смяна на времето. Най-после успях да събера хора, които познавам от различни места, на една поляна. Качвахме се пеша по прашния черен път до хижата, в топлия есенен съботен ден. Аз дори хванах на стоп микробус с колоездачи. Хубавото беше, че се носехме на порции по трима-четирима. Но съвсем навреме успяхме да съберем дърва, да похапнем и някои даже да подремнат. Вечерта огънят беше огромен, а песните по някое време се изчерпаха, та трябваше да ги повторим. Павел ‘свири’ на огромна главня, Владислав изпуши три цигари, а Илияна беше царицата на рокендрола. Чествахме десет години от първата смяна на времето, все пак. Късно след полунощ се натръшкахме по чувалите. Дали ще изброя всички?: Георги, Митко-Доброто, Григор, Мис, Дора, Халфи, Киро, Виоли, Гергана, Биляна, Фани, Вихрен, Васил, Мария.

26.03.2005. Лакатник
Времето за пореден път ни принуди да потърсим подслон в някоя пещера. Въпреки първоначалния план да нощуваме по поляните край село Церецел, Сухата пещера над Лакатник за пореден път стана арена на разюздано веселие. Героите бяха уморени: Митко Метъла, Илияна, Павел, Васил, Мария, Дедо, Дора, Били, Мартин, Григор, Мис, Халфи...

29.10.2005. Карлуково + София
За пръв път присъстваха на смяната на времето присъстваха канадски граждани. Прекаленият им ентусиазъм стана причина за неразбирателство, което доведе до тотално разминаване на двете ни групи. Така докато Илияна, Павел, Пламен, Рада, Васил, Боби и Веска празнуваха по пещерите на Карлуково, Гери, Виоли, Били, Мартин, Виктор и аз нощувахме в спалните си чували в Лозенец.

25.03.2006. Лакатник

Лакатник
И отново Лакатник! Приятна пролетна вечер под звездите с Били, Мартин, Гери, Мила, Валя, Сашо, Крум. Около три през нощта само аз и Мартин подклаждахме огъня, докато другите спяха. Тогава изневиделица се появи Павел и нощта умря безлунна, а утрото дойде с опразнена бутилка домашна гроздова!

28.10.2006. Полска Скакавица

Полска Скакавица
Събрахме с добра група от приятели, повечето от които пристигнаха в тъмна доба. За пръв път на смяната на времето присъстваха представители на младото поколение. Бяхме с Халфи, Павел, Илияна, Деси, Фани, Гери, Калин, Любомира, Пламен, Рада, Веска и представители на два отделни планинарски клуба. И двата дни времето беше прекрасно!

24.03.2007. Карлуково

Карлуково
Скалните ниши и пещери край селото ни приютиха за пореден път. Веселбата беше велика, макар и да бяхме в камерен състав. В песните и танците се включиха Фани, Гери, Мария, Ася, Светльо, Калин, Боби, Вихрен, Васил.

27.10.2007. Белидие хан

Беледие Хан
В мрачната и дъждовна нощ се приютихме в пещерите под скалния венец при хижа Люляка край село Белидие хан. Студено и кално, но весело както винаги. Дори Боби дойде! Павел, Илияна, Веска, Васил и Мария също не отстъпиха от традицията. В същото време далеч на североизток друга група от приятели раздираше мрака: Григор, Мис, Рада, Пламен, Митко, Фани, Били, Мартин.

29.03.2008. Хижа Надежда

Хижа Надежда
В усойните поляни около ихтиманската хижа върху влажната и студена трева се срещнахме с отдавна забравени приятели и споделихме топлината на старото другарство. Събрани от красивата идея, около огъня разказваха истории Павел, Илияна, Вихрен, Мая, Киро, Светльо, Ася, Вяра и Халфи.

25.10.2008. Пожарево

Пожарево
На симпатичната ловджийска поляна в близост до село Пожарево в мрачно и усойно време се топлихме около буйния огън с най-коравите последователи на традицията. Музикалният съпровод включваше непознати досега инструменти. Пихме заедно с Борислав, Веселина, Митко Доброто, Павел, Илияна, Юлия и Гери.

28.03.2009. Пеклюка

Пеклюка
При прекрасно време в пълен състав тази смяна на времето ни върна в добрите стари спомени. Вкусни гозби и тежки питиета, много смях и дълбоки прозрения, малко дъжд и вятър, тих огън и ливада, осеяна с палатки. За настроението допринесоха Фани, Павел, Митко Доброто, Васил, Мария, Валя, Стан, Гери, Тони, Данчо, Веселина, Спартак, Деси.

24.10.2009. Пожарево

Пожарево
В тихия следобед пожаревските ливади подслониха китната ни група за пореден път. Топло време, уютен селски двор, нови лица и стари муцуни. Огънят ни съедини, песните ни сближиха, лудо вино, домашна ракия и старо уиски ни сгряха, а лицата светеха. Сутринта беше дълга, разхвърляните спални чували нямаха брой. Имената отекнаха като звън: Павел, Илияна, Веселина, Фани, Жоро, Митко, Гери, Тони, Виоли, Симеон, Киро, Силвия, Ники, Васил.

27.03.2010. Драгоман

Драгоман 2010
Въпреки дъжда истинската близост отново беше край огъня:
Павел, Илияна, Веселина, Фани, Киро, Светльо, Ася, Гери,
Виоли, Силвия, Ники, Васил, Рада, Пламен, Деси, Мила, Боби...
Мартенската вечер огласи притихналото блато.
Топлината отблъсна вятъра, приятелството спря студа.
дори птиците замлъкнаха, за да се вслушат в мъдростта.

30.10.2010. Беледие хан

Беледие хан 2010

Слънчевият следобед в един от последните хубави дни на есента
ни съпроводи до живописните пещери край Беледие хан.
В студения мрак на споделената нощ песните бяха повече от виното,
виното - повече от огъня, огънят - повече от усмивките,
усмивките - повече от звездите в ясното небе.
Заедно празнувахме с Вихрен, Виктор, Петя, Яна, Фани,
Киро, Роко, Веселина, Деси, Виоли, Павел и Илияна.

26.03.2011. Пожарево

Пожарево

За пореден път Пожарево се оказа най-гостоприемното място в Северното полукълбо. Пролетта дойде внезапно, поканена от китарените ни мелодии. Заедно пяха Павел, Илияна, Халфи, Силвия, Сашо, Митко, Боби Попчев, Горица, Витан, Бойка, Боби, Светльо, Ася, Гергана, Вера, Илиян...

29.10.2011. Благоевград

Благоевград

Изгревът на новото време беше посрещнат на култовата Зайова поляна. Около огъня бутилките се предаваха между Гергана, Илиян, Светльо, Ася, Котка-Катка, Вера, Илияна, Павел, Боби, Веселина и Светльо.

24.03.2012. Радуй

Радуй

Сбирката на столичните интелектуалци потвърди традицията Радуй да събира най-многобройна банда. Веселието продължи цяла нощ, та чак до обяд на другия ден. Бяха изпяти над 200 песни с вълшебния акомпанимент на всички участници. На сутринта беше изпито огромно количество вода. С нас се веселиха Мария, Тодор, Антония, Павел, Илияна, Илия, Оги, Фани, Геци, Ася, Светльо, Вера, Илиян, Роко, Вихрен, Силвия, Сашо, Халфи, Пламен, Рада, Папазова, Боби, куче и бебе.